Header Ads

Barnarizses lencse rántott csirkecombbal, káposztás karfiollal

Sokan mondják, hogy nem szeretik a lencsét. Azt gondolom fogalmuk sincs mit hagynak ki. Arról már nem is beszélek, hány fajta lencse van kicsitől nagyig, sárgától feketéig. A mai lencsés recept kissé szokatlan, de annál finomabb. Az étel fullvegan változatát, néhány összetevő ismertetésével itt találod.



A receptet kezdjük a rántott csirkével, ami a mi feladatunk volt. Többféle panírt ajánlok, mivel egyre több gluténérzékeny van az ismeretségi körömben. Igaz, ez el tud múlni, de a változatosság akkor is gyönyörködtet.

Rántott csirkecomb

Első lépésként fontosnak tartom említeni, hogy főtt húsból csak az csinál rántott húst akinek semmi keresnivalója nincs semmilyen konyhában. Főtt húsból sült és rakott húsokat lehet készíteni, fasírtot is, de a rántott akkor is olyan lesz főttből mint a fűrészpor, ha bármilyen híres konyhában készül.

Egy jó rántott hús egyszerre szaftos és omlós.

Hozzávalók:

  • 1 db csirkecomb, személyenként,
  • adalékmentes parajdi bányasó (lehet füstölt is, vagy natúr és füstölt keverve) a hús bedörzsöléséhez,
  • liszt - ez lehet fehérliszt, teljes őrlésű, csicseriborsó liszt, sárgaborsó liszt - ízléstől függően, én ez keverem tojással, vagy csak vízzel sűrűbb palacsintatészta állagúra (ha sok, lehet bele reszelt zöldségeket mártani és úgy kisütni, nagyon jól mutat, ha a színes zöldségek csak félig vannak belemártva),
  • zsemlemorzsa, vagy pelyhek (köles, hajdina) a bundázás végére, amibe lehet mozsárban tört szezámmagot, kevés reszelt parmezánt (vagy más pikáns, reszelt, nem olvadó kemény sajtot) keverni,
  • a sütéshez két változat jó:
    1. magas falú edény amiben forró mély olaj van.
    2. a bundázott húsokat vékonyan megkenni olajjal, majd sütőpapírral bélelt tepsiben sütni.
Én vízzel kevert teljes őrlésű tönkölylisztet használtam, hagyományos zsemlemorzsával. Forró mély olajban sült, mivel a csapat két húsevője miatt felesleges lett volna a sütőt beizzítani. A hús elkészülte után hagytam az olajat leülepedni, majd leszűrtem, úgy tettem el. Ez az olaj még két-három alkalommal jó lehet ilyen húshoz, más célra nem jó használni.

Elkészítése:

A besózott húsokat megforgattam a tésztában, majd a morzsában. Ez után tettem a forró, mély olajba. A kellő hőfokot kevés zsemlemorzsa, vagy pehely segítségével szoktam ellenőrizni. (Ha az olajba dobott morzsa körül azonnal sisteregni kezd az olaj, a morzsa feljön az olaj tetejére, bele lehet tenni a bepanírozott húst.)

Fontos:

  • Az olaj hőmérsékletét vízzel ellenőrizni tilos! Attól spriccelni kezd, súlyos sérülést okozhat.
  • Az olaj teljesen lepje el a húst, a húsok ne érjenek egymáshoz. 
Miután betettem a húst az olajba az edényt lefedtem, a lángot kicsit alacsonyabbra vettem. Így sült kb. 15 percig. (Bármilyen furcsának tűnik, eddigre a hús általában feljön az olaj tetejére, hiszen nedvességtartalma jelentősen lecsökken. Ha mégsem jött fel se kell aggódni, hiszen még nincs készen.)

A 15 perc után levettem a fedőt, megfordítottam a húsokat, kicsit megemeltem a lángot, hagytam aranybarnára sülni.

A tepsis változatnál forró sütőre van szükség, a húst fordítás előtt alufóliával fedjük le. A sütéshez szükséges idő ugyanannyi. A húsok a tepsiben se érjenek egymáshoz, mert egymásról szednék le a panírt.

Lencsés rizs

Hozzávalók:

  • 1,5 kg előgőzölt barnarizs (gyorsan készül és nagyon finom, mert a rizs minden részének íze benne van),
  • 1,5 kg lencse,
  • 3 közepes vöröshagyma csíkokra vágva,
  • 2 fej fokhagyma gerezdjei csíkokra vágva,
  • babérlevél ízlés szerint,
  • 1 evőkanál fekete hagymamag,
  • 1 evőkanál szumák,
  • 9 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 7 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó.

Elkészítése:

Első lépésben feltettem a rizst és a lencsét együtt főzni. Kétszeres vízbe, só és fűszerek nélkül. A vizet felforraltam mielőtt a rizs és a lencse belekerült volna. 20 percig főtt, majd addig hagytam lefedve míg az összes vizet magába szívta.

Egy másik edényben megdinszteltem a hagymát az összes olajon az összes sóval. Míg készült megdaráltam a babérlevelet és a fekete hagymamagot. Amikor a hagyma már üveges lett hozzákevertem a fokhagymát kb. két percre. Ezután belekevertem a fűszereket. Végül ezt az egészet összekevertem a rizzsel és a lencsével mikor az elkészült. Együtt már nem főttek.

Aki érzékeny a hagymára a fekete hagymamagból (sok helyen hívják fekete köménynek is, a Nigella Sativa - kerti katicavirág - magja) tegyen többet az ételbe az íze miatt. Egyébként mind a hagyma, mind a fokhagyma elhagyható.

Káposztás karfiol

Hozzávalók:

  • 2 nagy fej karfiol rózsákra szedve,
  • 2 nagy fej édeskáposzta laskára vágva,
  • 2 evőkanál őrölt kömény,
  • 6 evőkanál sütő-főző olívaolaj,
  • 4 evőkanál adalékmentes parajdi bányasó.

Elkészítése:

A karfiol és a káposzta saját mélyhűtésből származott. A karfiol zöldje azért nincs benne, mert azt még frissen tettem egy levesbe (nagy örömömre a termelők kérésre hozzák úgy a karfiolt, hogy az összes zöldje rajta van).

Feltettem az olajat kuktába, mikor már meleg volt beleborítottam a káposztát fagyottan. Amint a káposzta kezdett levet engedni megszórtam a köménnyel, összekevertem, tettem rá egy kevés előre forrósított vizet és hozzákevertem a fagyott karfiol rózsákat. Lezártam a kuktát. közepes lángon 20 percig készült. Ekkorra a káposzta is, a karfiol is épp roppanós maradt.


Nincsenek megjegyzések:

Üzemeltető: Blogger.